vaalea hyväntuulinen mies keltainen kukka kädessään

”Ettei jokaisena aamuna tympäisisi nousta töihin” - Lahjoitimme 12 stipendiä uravalmennukseen jäsenille erilaisissa työelämän käänteissä

”Tarvitsen tuulta purjeisiin!” ja ”Olen jumissa urallani.” kertovat jäsenemme uravalmennusstipendihakemuksissaan. Saimme lähes 600 hakemusta, joista somevaikuttajien raati valitsi 12 jäsentä 500 euron arvoisen stipendin voittajiksi uusien urahaaveiden toteuttamiseen. Lue lisää, miten voittajat aikovat stipendin hyödyntää!

Uravalmennusstipendi sisältää Workday Designersin Uramuotoilukurssin sekä ammatticoachin henkilökohtaista valmennusta. Hakulomakkeella hakijan tuli kertoa, millaiseen työelämän käänteeseen hän hyödyntäisi uravalmennusstipendiä.

Tällaisia perusteluja voittajat muun muassa kertoivat:

”Olen 42v leipiintynyt ja k*rpiintynyt kassatäti ja vilkkaan uusperheen äiti, joka haikailee uransa loppukiidosta, ettei jokaisena aamuna tympäisisi nousta töihin vaan se tunne vaihtuisi onnellisuuteen ja kiitollisuuteen.”

”Uuden uran aloittamiseen. Opetusala on vienyt mehut, jotain muuta on toiveissa. Osaamista on, mutta aivot kulkevat samaa rataa. Tarvitsen apua!”

”53 vuoden iässä uuden työn saaminen on näköjään todella vaikeaa. Tuntuu siltä, että työkokemusta ei arvosteta, vaikka sitä löytyy ja ikä nähdään ongelmana. Uravalmennusstipendi varmasti auttaisi löytämään omat vahvuudet ja kiinnostukset ja antaisi uusia ajatuksia vaikka eri alalle siirtymiseen.”

”58v ja ensimmäistä kertaa työttömänä, omalla alalla covid karsi työpaikkoja ja tässä iässä näyttää olevan vaikea päästä takaisin työhön kiinni. Joten uutta uraa ja alaa etsiessä tarvitsen apua.”

Yksi stipendien valitsijaraadin vaikuttajista, Emmi Nuorgam, on itsekin käynyt uramuotoilukurssin, jopa kaksi kertaa:​​​​​​​

”Ne olivat kuin peili. Opin sanallistamaan arvomaailmaani. Ymmärsin hyvät puolet työkokemuksissani sekä asiat, joita en halua enää toistaa. Kurssit auttoivat myös tajuamaan, minkälainen olen työntekijänä”, pohtii Nuorgam.

Uramuotoilukurssi auttoi Nuorgamia löytämään uusia työntekemisen tapoja, ymmärtämään itseään paremmin ja selkeyttämään asioita, jotka ovat hänelle tärkeitä elämässä. "Urapolun ei tarvitse kulkea suoraan eteen tai ylös. Se voi mutkitella, haarautua ja välillä hidastuakin, eikä mikään näistä tee polusta vähemmän arvokasta", Nuorgam rohkaisee.

Lue lisää Emmi Nuorgamin ajatuksia blogistamme!

Tukea työelämän käänteisiin ja osaamisen kehittämiseen

”Uravalmennusstipendi tarjoaa mahdollisuuden kirkastaa omaa suuntaa esimerkiksi työelämän taitekohdissa, joissa moni on ymmärrettävästi vähän hukassa ja kaipaa ammattilaisen apua”, sanoo YTK-Yhdistyksen johtaja Ilona Kangas.

”Erityisesti koronan vaikutukset ja työelämän murros ovat saaneet monet pohtimaan enemmän sitä, mikä työ tuntuisi omalta ja merkitykselliseltä. Haluamme uravalmennusstipendillä ja muilla työelämäpalveluillamme auttaa ihmisiä innostumaan ja rohkaistumaan tulevista mahdollisuuksista!”

Moni vaihtaa alaa ainakin kerran työuransa aikana

Selvitimme muun muassa jäsentemme alanvaihtosuunnitelmia viimeisimmässä Jäsenpulssi-kyselyssämme, johon saimme yli 17 000 vastausta. Tulokset olivat mielenkiintoisia:

• alle 34-vuotiaista jopa yli puolet uskoo vaihtavansa alaansa ainakin vielä kerran työuransa aikana.
  • Vahvin kokemus heikosta työmarkkina-asemasta on yli 55-vuotiailla.

Tällaisissa työelämän käännekohdissa esimerkiksi uravalmennus auttaa selkiyttämään omia tavoitteita ja suuntaa. Moni aikuisistakin ajattelee, ettei vieläkään tiedä ”mikä minusta tulee isona”, vaikka työuraa olisi takana jo vuosikausia.

​​​​​​​Useimmat pohtivat läpi uransa sitä, teemmekö oikeita asioita, olemmeko oikeassa työpaikassa ja voimmeko vielä tehdä muutoksia urallamme. Onneksi monenlaista apua on tarjolla – muun muassa YTK-Yhdistyksen työnhaku- ja urapalveluista voi löytää itselleen sopivan tavan pohtia ja kehittää omaa uraa, olipa se sitten edullinen uramuotoilukurssi, ilmainen työnhakuvalmennus tai laaja verkkokoulutuskirjasto.

Ammatillinen kehittyminen mahdollistaa merkityksellisyyden kokemuksen työssä ja omalla työuralla etenemisen jatkuvasti uutta oppien.

Mikä uravalmennusstipendi?

• 500 euron arvoinen Uravalmennusstipendi sisältää Workday Designersin Uramuotoilu-verkkokurssin ja kolme tuntia ammattivalmentajan henkilökohtaista uravalmennusta.
  • YTK-Yhdistys ry lahjoitti jäsenilleen 12 stipendiä ja valitsi saajat yhdessä tunnettujen somevaikuttajien kanssa (Elina Gustafsson, Enni Koistinen, Jasmin Hamid, Joonas Pesonen, Emmi Nuorgam, Marianne Lehikoinen).
  • Stipendiä haki määräaikaan mennessä 576 jäsentä, ja valittuihin on otettu yhteyttä henkilökohtaisesti.
  • Lisätietoa osoitteessa https://ytk-yhdistys.fi/info/uravalmennusstipendi

Sinua voisi kiinnostaa myös: